MINDFULNESS

Publicat el 28 Març 2020
 

PARLEM DE MINDFULNESS I COM ENS POT SER ÚTILS AQUESTS DIES DE CONFINAMENT? 


El mindfulness és una eina molt potent d'atenció plena al moment present, a l'aquí i l'ara. Amb molts de vosaltres i amb els vostres fills treballem aquesta tècnica dins les sessions per tal d'ensenyar-los a connectar amb el moment present, amb el seu cos, amb la seva respiració, amb les emocions que senten en aquest moment. Es tracta d'una presa de consciència del meu cos, de la meva respiració, de les meves emocions, dels meus pensaments.... 

Amb el minfulnes desenvolulpem actituts positives amb relació a:
El nostre estat mental
Les nostres emocions
Podem aprendre a gestionar les diferents situacions des del coneixement d'un mateix i l'acceptació
Ens podem centrar en el moment que estem vivint sense interferir ni valorar el què sent o percep. Sense jutjar!

QUINS SON ELS SEUS BENEFICIS?

  • Ajuda a controlar l'ansietat i a reduir l'estrès.
  • Redueix problemes d'insomni
  • Augmenta la capacitat de concentració
  • Baixa el nivell d'activació 
  • Desenvolupa la intel·ligència emocional 
  • Millora les relacions interpersonals
  • Afavoreix la creativitat
CAL ENTRENAR AQUESTA CAPACITAT!
Us proposem una manualitat per fer amb els petits que ens serà molt útil per fer diferents mindfulness. Elaborar EL POT DE LA CALMA!
 

El pot de la calma ens ajuda a focalitzar l'atenció. Ens pot ser útil en qualsevol moment del dia que volem connectar amb el moment present, desviar l'atenció, baixar activació o gestionar algunes emocions d'elevada càrrega.
En aquests moments podem acompanyar a l'infant amb un to cordial, amb amor i paciència. A poc a poc anirem respirant lentament tots plegats anirem centrar-nos en el moment present i reduint ansietat, estrès, activació...

El pot de la calma, permet als infants organitzar i centralitzar el seu sistema nerviós central en un estímul concret.

Quan l’infant observa la purpurina i altres objectes com cauen, es genera una ordre inconscient que comunica al cervell que minvi l’agitació o estrès. I a poc a poc es crea la calma.

INGREDIENTS PER A FER EL POT DE LA CALMA:

  • 1 POT DE VIDRE O DE PLÀSTIC TRANSPARENT
  • ½ CULLERADA DE COLA AMB PURPURINA
  • PURPURINA
  • OBJECTE PETIT PER FLOTAR
  • COLORANT (OPCIONAL)
  • SABÓ TRANSPARENT
  • COLA TRANSPARENT
  • AIGUA MOLT CALENTA
  • PISTOLA SILICONA

COM FER EL POT:

  1. Fiqueu dins el pot els ingredients: purpurina, objectes petits, i fiqueu l’aigua (fins a la meitat del pot). Teniu en compte que ha de ser ben calenta.
  2. Incorporeu la cola transparent i la cola amb purpurina fins que veieu que tot plegat té un aspecte més dens. Recordeu que mentre més cola hi fiqueu, més a poc a poc es mouran els objectes i la purpurina. Remeneu-ho molt bé!!!
  3. Afegiu sabó transparent, i torneu a remenar tot molt bé. (La cola, juntament amb el sabó s’utilitzen perquè hi hagi fluïdesa de diferents densitats, i la purpurina anirà caient de diferents maneres).
  4. Incorporeu ara el colorant (Recordeu però, que amb els colors foscos, amb un parell de gotetes n’hi ha prou, doncs si en tireu massa no us deixarà veure els objectes de l’interior del pot). I remeneu de nou, molt i molt!
  5. Si voleu, torneu a afegir purpurina. Vosaltres mateixos veureu com us està quedant i si en voleu afegir més o no. Si n’afegiu, remeneu i remeneu de nou, molt i molt!
  6. Quan l’espuma de tant remenar hagi desaparegut, afegiu més aigua calenta, fins que arribis a dalt de tot del pot, només deixant un dit d’aire perquè tot el contingut del pot es pugui moure quan el remeneu. I remeneu de nou, molt i molt.
  7. Quan creieu que ja el teniu apunt, que no voleu afegir res més, amb la pistola de silicona, enganxa la tapa pel seu interior i tapeu el pot. Remeneu i remeneu. Ja teniu el vostre pot de la calma fet! Felicitats!!!!
  8. Si li voleu donar un final més cuquetó, sempre podeu decorar el pot per l’exterior de la tapa amb una cinta o llaç ben bonic.
MINDFULNESS AMB POT DE LA CALMA: 

Primer de tot hem de buscar un lloc tranquil i un xic acollidor, això ens ajudarà!
Si pot ser a terra a sobre un coixi o sobre una catifa. 
Podem posar música tranquila (opcional)
Aleshores comencem a respirar de forma conscient, notant com inflem la panxa cada vegada que agafem aire i com es desinfla al sortir. (Podem tancar els ulls o deixar-los oberts!)
Aleshores, sacsegem el pot de la calma molt fort i el posem de nou a terra, just al davant nostre. 
Tan sols hem d'observar com es mou la purpurina i els diferents objectes que hi ha a dins.... tan sols això...contiuem respirant i observem com va movent-se la purpurina i els diferents objectes flotants fins que es dipositen al fons del pot. 
Un cop el pot està en calma ja podem donar per finaltizat el mindfulness. 

Recomanció:
Sempre que fem un mindfulness recomanem, un cop finalitzat, preguntar  a l'infant com es sent ara. Si ha canviat alguan cosa... etc. 


 

QUIN TEMPS FA DINS TEU? 
 
Seu confortablement. Tanca els ulls o acluca’ls una mica, com et vingui de gust. Dedica’t a descobrir tranquil·lament com et sent. Quin temps fa dins teu? Et sents relaxat? Hi fa sol, al teu interior? O et sents com quan està núvol o plou? Potser hi ha tempesta. Què observes? Sense reflexionar, deixes entrar el pronòstic del temps que correspon al que sents en aquest moment. I quan estàs ben segur del que sents ara, deixes estar les coses tal com són… no has de voler sentir una altra cosa o canviar el que hi ha. De la mateixa manera que no pots canviar el temps que fa fora, tampoc no pots canviar el que fa en el teu interior. Queda’t un moment a prop del que sents. Pares atenció, amb placidesa i curiositat, als núvols, al cel claor o al xàfec que s’aproxima.... no pots canviar el teu humor de sobte. Però en un altre moment del dia, el temps haurà canviat.... ara pera ra, hi ha el que hi ha. I esta bé. Els sentiments canvien, canvien tots sols.

Exercici: Ara demanem als nens que facin un dibuix del temps que hi ha al seu interior. 

 

 

Us deixem aquí més Mindfulness per poder fer des de casa aquests dies!
Són audios guiats extrets del llibre atents i tranquils com una granota! 


https://sites.google.com/a/epiagranollers.cat/unmomentdeinterioritat/Un-moment-de-pau/Meditacions-amb-audio

Alguns llibres sobre Mindfulness!